Pytanie 1: Zrozumieliśmy z dzisiejszego spotkania, że nie obowiązuje formuła zaprojektuj-wybuduj i nie wymagacie Państwo studium wykonalności. Czy zatem program funkcjonalno-użytkowy będzie wymagany? Na jakim etapie (aplikowanie czy do zawarcia umowy)?
Odpowiedź: Nie przewidujemy realizacji projektu w formule „zaprojektuj i wybuduj”.
W przypadku Studium Wykonalności co do zasady nie planujemy wymagać tego dokumentu; natomiast nie wykluczamy, że w przypadku większych inwestycji zostanie dla wnioskodawców opracowany uproszczony arkusz obliczeniowy w celu sporządzenia analizy finansowej.
Pytanie 2: Proszę zwrócić uwagę na przyjęte przez nas wskaźniki w LSR dla ścieżek rowerowych, które planujemy sfinansować w ramach EFRR (zgodnie z fragmenten Opis przedsięwzięć, który wkleiłam do poprzedniego maila). Po analizie aktualnego SZOP w opisie priorytetu FEWP.08 nie ma takich wskaźników. Czy powinniśmy je zmienić w LSR? Jeśli tak, to na które?
Odpowiedź: Oba wskaźniki kluczowe dot. infrastruktury rowerowej (RCO058 Wspierana infrastruktura rowerowa, RCR064 Roczna liczba użytkowników infrastruktury rowerowej) zostaną dodane do e-SZOP po zebraniu wszystkich propozycji wskaźników z poszczególnych Strategii RLKS.
Pytanie 3: Wsparcie ścieżek zostało wymienione w Szczegółowych Wymaganiach w miejscach:
b) Turystyce (pkt 5 i 6)
oraz
c) Ochronie powietrza (pkt 11 i 12)
W LSR mamy ścieżki "dopisane" do ochrony powietrza, ale czy takie przyporządkowanie jest właściwe? Jaka jest konsekwencja tego przyporządkowania dla Beneficjentów- czy na etapie aplikowania i/lub rozliczenia będą wymagane dodatkowe decyzje/ekspertyzy w celu udowodnienia, że np. przez budowę ścieżki zmniejszyła się emisja spalin?
Odpowiedź:
W przypadku działań dotyczących niskoemisyjnego transportu publicznego IZ nie określiła metodologii szacowania emisji gazów cieplarnianych, z tego tytułu każdy z wnioskodawców samodzielnie szacuje jak realizacja przedsięwzięcia wpłynie na zmniejszenie emisji CO2.
Pytanie 4: W Szczegółowych wymaganiach, zarówno dla zakresu b i c wskazano: "Premiowane będą projekty zachowujące spójność sieci dróg i ścieżek (np. wynikające z odp. dokumentów operacyjnych)"
Proszę o wskazanie kryterium wyboru u Państwa, które ten czynnik premiuje- czy też może wy w kryteriach wyboru powinniśmy zaplanować takie kryterium rankingujące?
Odpowiedź: Nowowybudowane ścieżki rowerowe powinny łączyć się z istniejącymi ścieżkami rowerowymi, zapewniając połączenie z miastami lub innymi obszarami funkcjonalnymi, ułatwiającymi dostęp do miejsc typu szkoła, praca, itp. Innymi słowy zaplanowane ścieżki powinny uzupełniać istniejącą siatkę dróg tzn. nie powinny to być ścieżki prowadzące donikąd.
Kryteria premiujące – rankingujące – planowane są po Państwa stronie – ocena dokonywana przez IZ będzie oceną bardziej formalną (głównie kwalifikowalność kosztów), ewentualnie weryfikująca ogólne wpisywanie się w cele i zasady Programu.
Jeżeli chodzi o kryteria zatwierdzone dla analogicznych działań, to w przypadku kryteriów w części dotyczącej EFRR (działania 3.1 oraz 3.2) przyjęto jedne wspólne kryteria dla wszystkich typów projektów – w ramach kryterium dotyczącego kompleksowości projektu uwzględniono premię za „w przypadku gdy planowana ścieżka rowerowa lub ciąg pieszo – rowerowy zachowuje spójność z już istniejącą na danym terenie siecią dróg rowerowych / ciągów pieszo - rowerowych – 1 pkt.” (pełne brzmienie kryterium „Kompleksowość projektu” - W kryterium premiowane będą projekty kompleksowe, tj. dotyczące realizacji jak największej liczby elementów infrastruktury mających wpływ na zmniejszenie emisji CO2 i innych zanieczyszczeń uciążliwych dla środowiska i mieszkańców oraz zwiększające efektywność energetyczną transportu publicznego i przyczyniające się do poprawy funkcjonowania systemu komunikacyjnego.
Wnioskodawca powinien wykazać (i opisać), że jego projekt realizuje jak największą liczbę elementów wskazanych w typach projektów. Ocenie podlegać będzie wieloaspektowość, na którą składać się będzie:
- zakup niskoemisyjnego/efektywnego energetycznie taboru dla transportu publicznego – 1 pkt.
- budowa/przebudowa infrastruktury transportu publicznego z działaniami inwestycyjnymi – 2 pkt.
- budowa systemów zarządzania i organizacji ruchu lub jego elementów – 2 pkt.
- budowa, przebudowa i modernizacja dróg dla rowerów – 1 pkt.
- w przypadku gdy planowana ścieżka rowerowa lub ciąg pieszo – rowerowy zachowuje spójność z już istniejącą na danym terenie siecią dróg rowerowych / ciągów pieszo - rowerowych – 1 pkt.
- budowa infrastruktury tankowania/ładowania pojazdów zeroemisyjnych – 2 pkt
- montaż efektywnego energetycznego oświetlenia ulicznego lub modernizację oświetlenia pod kątem energooszczędności – 1 pkt.
- działania informacyjno-promocyjne na rzecz zachęcania mieszkańców do korzystania z transportu publicznego – 1 pkt.).
Jeżeli planują Państwo nabór tylko i wyłącznie na budowę ścieżek rowerowych, zachęcamy do zapoznania się z kryteriami przyjętym dla tego typu projektów w ramach FST (kryteria w załączniku).
Pytanie 5: Czy dla wskazanego zakresu na etapie aplikowania konieczny będzie PFU?
Nie przewidujemy realizacji projektów w formule „zaprojektuj i wybuduj”.
Pytanie 6: Kiedy Beneficjent powinien uzyskać pozwolenie na budowę?
W przypadku przedsięwzięć wymagających uzyskania pozwolenia na budowę, Wnioskodawca przedkłada projekt budowlany wraz z pozwoleniem i pozostałymi dokumentami wymaganymi do realizacji przedsięwzięcia przed podpisaniem umowy o dofinansowanie projektu.
Pytanie 7: Czy tytuł prawny (umowa użyczenia- tak planujemy) jest niezbędny na etapie aplikowania czy na etapie umowy o dofinansowanie?
Wnioskodawca na etapie aplikowania zobowiązany jest do przedłożenia oświadczenia o prawie do dysponowania nieruchomością sporządzone na wzorze dostępnym dla naboru. W oświadczeniu należy wskazać tytuł prawny na podstawie którego Wnioskodawca dysponuje nieruchomością na cele budowlane/na cele realizacji projektu. Może to być umowa użyczenia.
Pytanie 8: Czy oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością na cele realizacji projektu jest wymagane w przypadku planowanego uzyskania tzw. decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej)? Planowana jest budowa drogi rowerowej na działce gdzie właściciel nie jest ustalony lub właściciel nie żyje. Na ten monet oświadczenia nie można podpisać, dopiero decyzja ZRID nada takie prawo.
Odpowiedź: W przypadku planowanego uzyskania tzw. decyzji ZRID, przedłożenie na etapie wniosku o dofinansowanie Oświadczenia o prawie do dysponowania nieruchomością, nie jest wymagane.
Odpowiedź: Odpowiadając na poniższe pytanie, informuję, że zarówno obszar realizacji projektu, jak i typ wnioskodawcy muszą być zgodne z zapisami Państwa Lokalnej Strategii Rozwoju. Zgodnie ze wzorem Regulaminu naboru wniosków, będącym obecnie w trakcie uzgodnień, w części C pkt 1.: „Wskazane podmioty muszą być zgodne z SZOP i szczególnym katalogiem wynikającym z LSR danej LGD” oraz zgodnie z częścią H pkt 3.: „Projekty muszą być realizowane na obszarze właściwej LGD”.